معرفی درسهای رشتهٔ ریاضی (بر اساس برنامهٔ سهفصلی ۱۴۰۳)
دروس پایه
ریاضی عمومی ۱
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | ریاضی عمومی 1 | ||||
نام درس (انگلیسی): | Calculus 1 | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | ¢ پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
3 | 0 | 3 | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 48 | 0 | 48 | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز):سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: ریاضی عمومی ١، شامل مفاهیم اصلی حساب دیفرانسیل و انتگرال و عمومیترین درس ریاضی است. تعمیمها و حالتهای کلی و نظری آن در دروس آنالیز ریاضی مطرح میشود. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور
|
ریاضی عمومی ۲
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | ریاضی عمومی ۲ | ||||
نام درس (انگلیسی): | Calculus 2 | ||||
دروس پیشنیاز: | ریاضی عمومی ۱ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | ¢ پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
3 | 0 | 3 | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 48 | 0 | 48 | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز):سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: این درس ادامه درس ریاضی عمومی ١ است و به موضوعات پیشرفته حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی (مانند انتگرالهای چندگانه و آنالیز برداری) میپردازد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور
|
فیزیک ۱
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | فیزیک 1 | ||||
نام درس (انگلیسی): | Physics 1 | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | ¢پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
3 | 0 | 3 | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 48 | 0 | 48 | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز):سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: آشنایی با مفاهیم اساسی فیزیک عمومی مربوط به دینامیک جسم، کار و انرژی و ترمودینامیک. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
فیزیک ۲
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | فیزیک ۲ | ||||
نام درس (انگلیسی): | Physics 2 | ||||
دروس پیشنیاز: | فیزیک ۱ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | ریاضی عمومی ۲ | ¢پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۳ | 0 | ۳ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۴۸ | 0 | ۴۸ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار £کارگاه £ موارد دیگر: | |||||
هدف کلی درس: آشنایی با مفاهیم الكتریسیته و مغناطیس. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡پژوهش ¡ تمرین و تکرار ¡ مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت l و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تخته و ویدئو پرژکتور |
مبانی برنامهسازی کامپیوتر
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | مبانی برنامهسازی کامپیوتر | ||||
نام درس (انگلیسی): | Basics of Computer Programming | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | ¢پایه | نظری £ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی ¢ |
3 | ۰ | ۳ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 48 | ۰ | ۴۸ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز):سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: | |||||
هدف درس: هدف اصلی این درس آموزش، آموزش حل مسئله بهصورت الگوریتمی (تفکر الگوریتمی) به دانشجو است تا بتواند مسائل ساده تا پیچیده دوره دبیرستان را به این صورت حل کند. این درس بنیان و شالوده دروس مرتبط با حوزه برنامهنویسی است؛ بنابراین شایسته است که در شروع درس فرض شود که دانشجویان از هیچگونه دانش خاصی در زمینه برنامهنویسی برخوردار نیستند. چون برنامهنویسی یک امر مهارتی است، لازم است که به کار عملی دانشجویان و کلاسهای حل تمرین توجه ویژهای صورت گیرد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
مبانی ریاضی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | مبانی ریاضی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Fundamentals of Mathematics | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | ¢پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز):سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف کلی درس: تفکر ریاضی، استدلال ریاضی، تحلیل فرآیند اثبات گزارهها و هنر نوشتن استدلال به زبان ریاضی پایههای رشد هر دانشجوی ریاضی را تشکیل میدهند. یکی از اهداف درس مبانی ریاضی، ایجاد یک نظم فکری صحیح و منطقی برای دانشجویانی است که هنوز با اصول و روشهای مجرد تفکر و استدلال ریاضی آشنا نشدهاند. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
معادلات دیفرانسیل
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | معادلات دیفرانسیل | ||||
نام درس (انگلیسی): | Differential Equations | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | (ریاضی عمومی ۲) | ¢پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
3 | 0 | 3 | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 48 | 0 | 48 | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز):سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: آشنایی دانشجویان با معادلات دیفرانسیل عادی و شناخت برخی معادلات خاص و روش حل آنها. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
درسهای تخصصی اصلی
آنالیز ریاضی ۱
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | آنالیز ریاضی ١ | ||||
نام درس (انگلیسی): | Mathematical Analysis 1 | ||||
دروس پیشنیاز: | مبانی ریاضی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 64 | 0 | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف کلی درس: آنالیز نام عمومی آن بخشهایی از ریاضیات است که با مفاهیم حد و همگرایی مربوط هستند و در آنها موضوعاتی مثل فاصله، پیوستگی و انتگرالپذیری و مشتقپذیری و ساختمان اعداد حقیقی و دنبالهها بررسی میشود. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
آنالیز ریاضی ۲
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | آنالیز ریاضی ۲ | ||||
نام درس (انگلیسی): | Mathematical Analysis 2 | ||||
دروس پیشنیاز: | آنالیز ریاضی 1 | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 64 | 0 | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف کلی درس: هدف این درس آشنایی با مفهوم انتگرال ریمان ـ استیلیس، مطالعه قضایای مربوط به مشتق و سریهای عددی، فضای توابع پیوسته روی فضاهای متریک، دنباله توابع و روابط میان آنها مانند همگرایی، همپیوستگی و سریهای فوریه است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
آنالیز ریاضی چند متغیره
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | آنالیز ریاضی چند متغیره | ||||
نام درس (انگلیسی): | Multivariable Analysis | ||||
دروس پیشنیاز: | آنالیز ریاضی 2، جبر خطی ۱ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: درس آنالیز ریاضی ٣، نشاندهنده ارتباط قوی موجود بین جبر خطی و آنالیز ریاضی است. این درس به مطالعه توابع برداری چندمتغیره، تبدیل خطی و مباحث مربوط به مشتقپذیری آنها و حل دستگاه معادلات غیرخطی و بیان قضایای مهمی همچون قضیه نگاشت معکوس، قضیه تابع ضمنی و قضیه رتبه اختصاص داد. همچنین تعریف اندازه و انتگرالگیری روی زیرمجموعههای مورد بحث قرار میگیرند. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
آنالیز عددی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | آنالیز عددی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Numerical Analysis | ||||
دروس پیشنیاز: | جبر خطی ۱، مباني برنامهسازي كامپيوتر و آزمایشگاه | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | ریاضی عمومی 2 | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: طراحی و تحلیل الگوریتمهای عددی برای حل تقریبی مسائلی مانند معادلات و دستگاه معادلات غیرخطی، درونیابی، چندجملهای بهترین تقریب، انتگرالگیری عددی، مشتقگیری عددی و بررسی خطاها. آشنایی با مفاهیمی مانند وضعیت مسئله، پایداری، همگرایی و کارایی الگوریتمها. همچنین استفاده از یک زبان برنامهنویسی مانند متلب در یک محیط عددی و یک نرمافزار ریاضی نمادین مانند متمتیکا یا میپل برای پیادهسازی الگوریتمهای عددی و نمادین در رایانه و بررسی و تفسیر خطاهای محاسباتی | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
آنالیز مختلط مقدماتی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | آنالیز مختلط مقدماتی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Elementary Complex Analysis | ||||
دروس پیشنیاز: | آنالیز ریاضی ۲ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 64 | 0 | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف کلی درس: آشنایی با مفاهیم مقدماتی توابع مختلط از قبیل مشتق، انتگرال و بهکارگیری آنها برای فهم زمینههای پیشرفتهتر توابع مختلط. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
احتمال و کاربرد آن
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | احتمال و کاربرد آن | ||||
نام درس (انگلیسی): | Probability And Its Applications | ||||
دروس پیشنیاز: | ریاضی عمومی ۲ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: این درس اولین درس پایهای در احتمال است که هدف آن آشنایی با قوانین شمارش و مبانی احتمال، متغیرهای تصادفی، توزیعهای یک متغیره و توام و امید ریاضی است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
بهینهسازی خطی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | بهینهسازی خطی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Linear Optimization | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | جبر خطی 1 | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: بهینهسازی یکی از شاخههای بسیار مهم و کاربردی در علوم مختلف مانند ریاضیات کاربردی، مهندسی، اقتصاد، مدیریت و بازرگانی است. یکی از اساسیترین مباحث و نظریهها در این زمینه، نظریه بهینهسازی خطی است که با استفاده از مفاهیم عمیق ریاضی به کمینه یا بیشینه کردن یک تابع خطی روی مجموعه جوابهای یک دستگاه معادلات و نامعادلات خطی میپردازد. مسائل بهینهسازی خطی پایهایترین مسائل در حوزه بهینهسازی هستند؛ بهطوریکه سایر حوزهها (مانند بهینهسازی غیرخطی، بهینهسازی محدب، بهینهسازی صحیح و ترکیبیاتی و بهینهسازی چندهدفه) وامدار این حوزه از بهینهسازی هستند. بنابراین درک عمیق از مسائل بهینهسازی خطی و الگوریتمهای مورد استفاده در این حوزه از نقطه نظر جبر خطی، نظریه ماتریسها و آنالیز محدب، دغدغهی ریاضیدانان در این شاخه از ریاضیات كاربردی است كه در جهان پیچیدهی امروز به پیشرفتها در سایر علوم کمک شایان توجهی میکند. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
توپولوژی جبری مقدماتی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | توپولوژی جبری مقدماتی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Elementary Algebraic Topology | ||||
دروس پیشنیاز: | توپولوژی عمومی، جبر ۱ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: توپولوژی جبری یكی از گرایش های بهطور نسبی جدید در ریاضی است كه در قرن اخیر بهعنوان ابزاری در حل مسائل باز در ریاضی كاربرد فراوانی داشته است. این مطلب تا جایی اهمیت یافته است كه مفاهیم آن حتی در شاخههایی از ریاضیات مانند گراف و تركیبیات وارد شده است و برای حل مسائل این شاخهها نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین ارائه این درس در مقطع كارشناسی علاوهبر اینكه قدمی در بهروز رسانی سیستم آموزشی رشته ریاضی است، زمینه آشنایی دانشجویان علاقهمند به این گرایش را فراهم میسازد | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
توپولوژی دیفرانسیل مقدماتی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | توپولوژی دیفرانسیل مقدماتی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Introduction to Differential Topology | ||||
دروس پیشنیاز: | توپولوژی عمومی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | هندسه دیفرانسیل مقدماتی | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: توپولوژی دیفرانسیل یک شاخه مهم از ریاضیات است که ویژگیهای منیفلدهای هموار را مطالعه می کند. این درس مهارتهایی جهت تجزیه و تحلیل این منیفلدها را به دانشجو میآموزد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
توپولوژی عمومی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | توپولوژی عمومی | ||||
نام درس (انگلیسی): | General Topology | ||||
دروس پیشنیاز: | آنالیز ریاضی ۲ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: معرفی پیوستگی و ساختارهای وابسته به آن، ایجاد شهود فکری در توابع پیوسته و همچنین آماده کردن دانشجو جهت اخذ دروس پیشرفته در کلیه زمینههای ریاضی. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی¡ | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
جبر ۱
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | جبر ۱ | ||||
نام درس (انگلیسی): | Algebra 1 | ||||
دروس پیشنیاز: | مبانی ریاضی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 64 | 0 | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف کلی درس: جبر ابزاری دقیق و توانمند در ریاضیات است. در این مبحث از ریاضیات است که استدلالهای منطقی به بهترین وجه نمایان میشوند. میزان مستدل بودن هر علمی به درجه تبدیل مسئلههای آن به مدلهای ریاضی بستگی دارد. نقش جبر در ریاضیات قابل قیاس با نقش ریاضیات در علوم است. بسیاری از ساختارهایی که در شاخههای مختلف علوم ریاضی ظاهر میشوند، در مبحث جبر بهصورت انتزاعی مطالعه میشوند که باعث پیشرفت هر دو شاخه میشود. در اولین برخورد با این درس دو مفهوم گروه و حلقه بهصورت دقیق مطالعه میشوند. ازآنجاکه این درس در اکثر درسهای علوم ریاضی به نوعی مطرح میشود و دروازهای به دروس نظری ریاضیات و علوم کامپیوتر است، اطمینان از درک صحیح دانشجویان از مفاهیم و قضایای آن کمک شایانی به فهم بهتر ریاضیات و کاربردهای آن میکند. تسلط دانشجویان بر این درس پایه محکمی برای درسهای بعدی و تجربه با ارزشی برای مطالعه بیشتر اصل موضوعی در ریاضیات را فراهم میکند. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور | |||||
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | جبر 2 | ||||
نام درس (انگلیسی): | Algebra 2 | ||||
دروس پیشنیاز: | جبر 1 | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 64 | 0 | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف کلی درس: جبر ۲ دومین درس در جبر مجرد پس از جبر ۱ است. بخشی از اهمیت جبر در سرفصل جبر ۱ آورده شده است. در این درس مطالب جبر ۱ بهطور گستردهتر در دو بخش نظریه گروهها و نظریه حلقهها بسط داده خواهند شد. عمل گروه که یکی از کاربردیترین ایدههای نظریه گروهها در علوم و مهندسی است، در این درس بررسی خواهد شد. یکی دیگر از مفاهیم اساسی جبر مفهوم مدول است که در این درس بررسی میشود. با توجه به تأکید بر تجرید در این درس، قوای ذهنی دانشجو تقویت شده و باعث میشود بر قدرت تجزیه و تحلیل ریاضی دانشجو در حل مسائل افزوده شود. همچنین دانشجو در این درس با مفاهیم بیشتری از نظریه گروهها و حلقهها آشنا میشود. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
جبر ۲
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | جبر 2 | ||||
نام درس (انگلیسی): | Algebra 2 | ||||
دروس پیشنیاز: | جبر 1 | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 64 | 0 | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف کلی درس: جبر ۲ دومین درس در جبر مجرد پس از جبر ۱ است. بخشی از اهمیت جبر در سرفصل جبر ۱ آورده شده است. در این درس مطالب جبر ۱ بهطور گستردهتر در دو بخش نظریه گروهها و نظریه حلقهها بسط داده خواهند شد. عمل گروه که یکی از کاربردیترین ایدههای نظریه گروهها در علوم و مهندسی است، در این درس بررسی خواهد شد. یکی دیگر از مفاهیم اساسی جبر مفهوم مدول است که در این درس بررسی میشود. با توجه به تأکید بر تجرید در این درس، قوای ذهنی دانشجو تقویت شده و باعث میشود بر قدرت تجزیه و تحلیل ریاضی دانشجو در حل مسائل افزوده شود. همچنین دانشجو در این درس با مفاهیم بیشتری از نظریه گروهها و حلقهها آشنا میشود. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
جبر خطی ۱
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | جبر خطی 1 | ||||
نام درس (انگلیسی): | Linear Algebra 1 | ||||
دروس پیشنیاز: | مبانی ریاضی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 64 | 0 | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف کلی درس: هدف از این درس مطالعه ماتریسها، بردارها، فضاهای برداری، تبدیلات خطی و دستگاههای معادلات خطی است. جبر خطی کاربردهای فراوان و گوناگونی در ریاضیات و محاسبات گسسته دارد. علاوهبر کاربردهای آن در زمینههایی از خود ریاضیات (مانند جبر مجرد، آنالیز تابعی، هندسه تحلیلی، و آنالیز عددی)، استفادههای وسیعی نیز در فیزیک، مهندسی و دیگر علوم پیدا کرده است. بخشهای عمده این درس شامل فضاهای برداری، تبدیلات خطی، مقدار ویژه و بردار ویژه و دستگاه معادلات خطی است. جبر خطی از مهمترین مباحث در ریاضی است. در این مبحث ماتریسها، دستگاه معادلات خطی، فضاهای برداری، تبدیلهای خطی مطالعه میشوند. کاربردهای نظری و عملی بسیار زیاد، جبر خطی را به شاخهای جذاب از ریاضی تبدیل کرده است. کمتر شاخهای از ریاضیات را میتوان یافت که از جبر خطی استفاده نکند. این اهمیت باعث شده درس جبر خطی بهعنوان یک درس پایه برای برخی از رشتههای کارشناسی و تحصیلات تکمیلی علوم و مهندسی مطرح باشد. در اولین برخورد با جبر خطی لازم است علاوهبر آمادهسازی دانشجو برای درک مفاهیم نظری، جنبههای کاربردی و محاسباتی آن نیز مورد توجه قرار گیرد. برای اولین درس بهتر است برخی مفاهیم نظری سادهتر ارائه و از اثباتهای نظری پیچیده و مشکل صرفنظر کرد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
جبر خطی عددی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | جبر خطی عددی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Numerical Linear Algebra | ||||
دروس پیشنیاز: | جبر خطی 1، مبانی برنامهسازی کامپیوتر | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز):سفر علمی £ آزمایشگاه ¢سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: استفاده از روشهای کلاسیک برای محاسبه دترمینان و وارون یک ماتریس و همینطور حل دستگاه معادلات خطی با روشهای سنتی (بهویژه زمانی که ابعاد ماتریس ضرایب کمی بزرگ باشد) توجیه اقتصادی ندارد و ممکن است بسیار زمانبر باشد. بنابراین دانشجو باید با روشهای عددی آشنا شود که نه تنها جوابهای تقریبی رضایتبخشی تولید کنند، بلکه زمان محاسبات معقولی نیز داشته باشند. علاوه بر روشهای مستقیم و تکراری متنوع، عدد وضعیت یک ماتریس، پایداری روشهای مستقیم و همگرایی روشهای تکراری از جمله مفاهیمی هستند که دانشجو در این درس با آنها آشنا میشود. همچنین، پیادهسازی روشهای عددی بهکمک یک زبان برنامهنویسی مانند متلب در یک محیط عددی در قالب پروژههای متنوع الزامی است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور
|
دستگاههای دینامیکی مقدماتی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | دستگاههای دینامیکی مقدماتی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Elementary Dynamical Systems | ||||
دروس پیشنیاز: | آنالیز ریاضی ۲ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: برای متخصصین بسیاری از علوم، بهخصوص فیزیک و مهندسی، لزوم شناخت نظریه و رفتارهای کیفی (دینامیکهای) مدلهای مربوط به پدیدههای در حال تکرار با زمانهای گسسته (ماه، فصل، سال و ...) روشن است. از سوی دیگر یک روش بررسی رفتارهای برخی جوابهای معادلات دیفرانسیل، استفاده از دستگاههای دینامیکی زمان-گسسته است. بنابراین بهطور خاص برای یک دانشجوی رشته ریاضی ضروری است که با مبانی نظری و کاربردهای دستگاههای دینامیکی زمان-گسسته آشنا شود. همچنین همتراز با بسیاری از دانشگاههای مطرح دنیا، ارائه یک درس برای آموزش مبانی دستگاههای دینامیکی زمان-گسسته بهعنوان یکی از شاخههای پر اهمیت ریاضی لازم است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
رمزنگاری
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | رمزنگاری | ||||
نام درس (انگلیسی): | Cryptography | ||||
دروس پیشنیاز: | مبانی برنامهسازی کامپیوتر | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: رمزنگاری یک شاخه مهم بین رشتهای همراه با کاربردهای زیاد امروزی در دنیای اطلاعات است. بررسی و فهم دقیق مباحث و موضوعات این شاخه، مستلزم مطالعه دقیق در ریاضیات مرتبط با رمزنگاری است. هدف این درس آشنایی با ایدههای اصلی و روشهای بهکاررفته در رمزنگاری است. این درس برای دانشجویان کارشناسی ریاضیات و کاربردها طراحی شده است. لازم به ذکر است که بهعنوان درس میان رشتهای برای دانشجویان کارشناسی علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و مهندسی برق نیز مناسب است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
روشهای آماری
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | روشهای آماری | ||||
نام درس (انگلیسی): | Statistical Methods | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | احتمال و کاربرد آن | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۳ | ۰ | ۳ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۴۸ | ۰ | ۴۸ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: | |||||
هدف درس: در این درس چکیدهای از روش های آماری مورد استفاده در استنباط آماری که در درسهای پیشرفتهتر بهصورت مبسوط تدریس میشوند، به دانشجو بهصورت ساده و مقدماتی آموزش داده میشود. این درس برای دانشجویان رشتههای علوم کامپیوتر و ریاضیات و کاربردها از نظر خلاصه و مفید بودن مطالب آموزشی اهمیت فراوان دارد. همچنین دانشجویان رشته آمار را با کلیتی از روشهای آماری مورد استفاده بهصورتی ساده و دلچسب آشنا ساخته و وی را برای پذیرش مباحث پایهای این مطالب آماده میکند. همچنین در این درس مفاهیم آماری به کمک یک نرمافزار شرح داده میشود. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
ریاضی گسسته
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | ریاضی گسسته | ||||
نام درس (انگلیسی): | Discrete Mathematics | ||||
دروس پیشنیاز: | مبانی ریاضی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 64 | 0 | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف کلی درس: هدف اصلی این درس آشنا نمودن دانشجو با مفاهیم اصلی و پایهای در ترکیبات و ریاضیات گسسته است بهنحوی که دانشجو در کنار آشنایی با این مفاهیم، با کاربردها و انگیزههای اصلی موجود در علم ترکیبیات آشنا شده و با برخی مسائل اصلی آن نیز برخورد نماید. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
کدگذاری
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | کدگذاری | ||||
نام درس (انگلیسی): | Coding | ||||
دروس پیشنیاز: | احتمال و کاربرد آن، جبر خطی 1 | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: ریاضیات در شاخههای مختلف علوم و مهندسی کاربرد دارد و آشنایی دانشجوی دوره کارشناسی ریاضی با این کاربردها باعث میشود که دانشجو با انگیزه و علاقهمندی بیشتری پیگیر یادگیری مفاهیم و ساختارهای ریاضی شود و نسبت به آینده شغلی خود از اشراف خوبی برخوردار گردد. کدگذاری نظر به مخابرات کارا و ایمن دارد و پایه ریاضی آن تکیه به نظریه احتمال و زمینههایی در ریاضیات گسسته دارد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
معادلات دیفرانسیل پارهای
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | معادلات دیفرانسیل پارهای | ||||
نام درس (انگلیسی): | Partial Differential Equations | ||||
دروس پیشنیاز: | معادلات دیفرانسیل | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | آنالیز ریاضی ۲ | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | ¢ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 64 | 0 | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: مطالعه هندسه دیفرانسیل موضعی و سرتاسری خمها و رویهها همراه با مطالبی تكمیلی از هندسه منیفلدها و آشنایی با برخی كاربردهای هندسه دیفرانسیل. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
منطق ریاضی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | منطق ریاضی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Mathematical Logic | ||||
دروس پیشنیاز: | مبانی ریاضی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: |