رفتن به محتوای اصلی
x

سخنرانی‌های آموزشی ۴۰۳-۴۰۴-۲

سخنرانی‌های آموزشی نیمسال دوم ۱۴۰۳

دانشکده ریاضی

برگزار کننده: محسن خانی

زمان: چهارشنبه‌ها ساعت ۱۳

مکان:‌ سالن خوارزمی

برنامه:

هفتهٔ اول: گفتگو با دانشجویان

در این جلسه، دانشجویان خواستار بررسی موارد زیر بودند: برخورد جدی‌تر با تقلب در امتحانات دانشکده، درخواست از انجمن علمی برای فعالیتهای علمی بیشتر، عدم درج رتبه‌ها در سایت دانشکده، تلاش برخی دانشجویان برای اخذ درسهای خاصی صرفا برای بالا رفتن معدل،  پوشش سیلابس دروس توسط اساتید، و ... . از اساتید گرامی، آقایان دکتر تاتاری، کوشش، ملک‌نیا، گازر، عین‌اله‌زاده، جوادی و ودادی که در این جلسه حضور داشتند و با دانشجویان به بحث پرداختند، صمیمانه سپاسگزارم. انشالله جلسه بعدی در ترم آینده نیز برگزار خواهد شد. 

هفتهٔ دوم: به علت تعطیلات کنسل شد.

هفته سوم: دکتر عین‌اله‌زاده (عنوان: نظریه کلاسیک ناورداها)

فایل سخنرانی دکتر عین‌اله‌زاده

هفتهٔ چهارم: دکتر محمودی (عنوان: داستان احتمال)

فایل سخنرانی دکتر محمودی

هفتهٔ پنجم: دکتر آقایی (عنوان: چالشهای آموزش مبانی ریاضی)

هفته ششم: دکتر ودادی (عنوان:‌ پوچتوانی در ریاضی)

فایل سخنرانی دکتر ودادی

موضوع بحث عمومی: به نظر شما دانشجویان، آیا بهتر است استاد جزوهٔ‌ شخصی خودش را داشته باشد یا این که مطالب یک کتاب را خط به خط دنبال کند؟

هفته هفتم: دکتر نعمتی (عنوان:‌ انتگرال ریمان در مقایسه با انتگرال لبگ)

موضوع بحث عمومی: آیا شما در این دانشکده خوشحال هستید؟ چه چیزی در دانشکده شما را  آزار می‌دهد؟

هفتهٔ هشتم: دکتر رضاخواه

موضوع:  

Self-similar and scale invariant processes and Random Fields

موضوع بحث عمومی: دعوت از کاندیداهای انجمن علمی برای معرفی خود و برنامه‌هایشان

هفته  نهم: دکتر نصر (موضوع: گرایشهای ریاضی)-- به ترم آینده انتقال یافت و این هفته به گفتگوی دانشجویان در مورد انجمن علمی اختصاص داده شد. 

هفتهٔ دهم: دکتر لکزیان (موضوع: قضایای تابع وارون و ضمنی و کاربردهای آنها).

موضوع بحث عمومی:‌ ویژگی‌های یک تدریس بد چیست؟!

هفتهٔ یازدهم: دکتر ولی‌زاده

لینک شرکت مجازی:
https://nikan.iut.ac.ir/rooms/hpj-vl5-d7c-acq/join

 

عنوان: دقتی بیشتر در مبانی و اصول نظریه مجموعه‌ها

توضیح: نظریه مجموعه ‌ها شاخه‌ای بنبادی و عمیق در ریاضیات است که  به دلیل ماهیتش از منظرهای متعددی می‌توان به آن پرداخت. به نظر من صفتِ اسرارآمیز را هم باید به دو صفت بالا  اضافه کرد! شاید به این دلیل که  در این نظریه زبان و فرازبان بسیار در هم تنیده‌اند و مرز بین  تلقی شهودی ما از مفهوم مجموعه و توصیف دقیق آن باریکتر از موست! نظریه مجموعه‌ها همانجایی است که هر سؤالی درباره ماهیت اشیاء ریاضی  پاسخی رضایت‌بخش می یابد؛ این نظریه زیربنایی است چنان گنجا که کل ریاضیات را بر آن می ‌توان سوار کرد. اما اعتبار این زیربنا خود از کجا می‌آید؟ معروف است که ریاضیدانان به سازگاری نظریه مجموعه‌ها ایمان دارند؛ آنها حداقل می‌دانند که فراهم آوردن اثباتی از برای سازگاری این نظریه ناممکن است. 
    
 سعی من بر این خواهد بود که به تعدادی از اصول موضوعه نظریه مجموعه‌ها نگاهی دقیق‌تر بیندازیم و در فضایی نیمه‌رسمی،  و حتی‌المقدور، برخی از طبعات آنها برای  ریاضیاتی که به آن می‌پردازیم را بررسی کنیم. نکاتی که شاید دلمشغولی‌های رایج در کلاس و نمره و ... اجازه پرداختن به آنها را به ما نداده است. 
    
   دانشی در سطح مبانی ریاضی و منطق مقدماتی برای حضور در این سخنرانی کافی خواهد بود، هرچند که امیدوارم صحبت‌های این بحث برای متخصصین نیز نکاتی شنیدنی داشته باشد. 
    
    بنابر رسم پسندیده دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی، در ادامه این سخنرانی به بحث و تبادل نظر  با دانشجویان درباره موضوع یا موضوعاتی آموزشی نیز خواهیم پرداخت. من موضوع واحدی به نظرم نمی‌رسد اما می ‌توان قسمتی از وقت را به موارد زیر اختصاص داد: چرا ریاضی عمومی درس مهمی است؟ چرا شرکت در کلاس از نظر من برای دانشجو مفید است؟ فایده خواندن ریاضیات چیست؟ چه نگرش و مهارت‌هایی برای خوب ریاضی خواندن لازم است؟
    
    بنا داریم که در آینده سمینارهای مشترک بیشتری با دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار کنیم و موضوعات جذابی برای ارائه در آنها نیز انتخاب خواهیم کرد. 

پی‌نوشت: دو موضوع که توسط دکتر ولی‌زاده در بحث پس از سخنرانی تاکید شد، یکی اهمیت دروس ریاضی عمومی و دیگری اهمیت هنر «گزارش نویسی» و جمع‌آوری مطالعات در بازه‌های منظم بود. 

 

هفتهٔ دوازدهم: دکتر تاتاری (عنوان: مفاهیم اساسی در آنالیز عددی)

هفتهٔ سیزدهم: دکتر لروند/کوشش (به ترم آینده انتقال یافت)

هفته چهاردهم: دکتر زارعی (به ترم آینده انتقال یافت)

تحت نظارت وف ایرانی