آزمایشگاه ریاضی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | آزمایشگاه ریاضی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Mathematics Laboratory | ||||
دروس پیشنیاز: | مبانی برنامهسازی کامپیوتر | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری £ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی ¢ |
۲ | ۱ | ۳ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۳۲ | ۳۲ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: | |||||
هدف کلی درس: در اين درس دانشجويان با اصول کلی برنامهنويسی با حداقل یکی از زبانهای برنامهنویسی یا نرمافزارهای شناختهشده در حوزه ریاضی (مانند متمتیکا، میپل یا متلب) آشنا خواهند شد. بنابراین در ادامه زمانی که از کلمه «نرمافزار» استفاده میشود، منظور یکی از این سه زبان/نرمفزار است. در این درس ابتدا دستورات مقدماتي و مهم نرمافزار (که براي برنامهنويسي مورد نياز است) بيان خواهد شد و سپس روشهاي مهم برنامهنويسی و طراحي مقدماتی الگوريتم ارائه میشود. تمرينهای این درس در موضوعات مختلف و جالبی در رياضيات (مانند آناليز ریاضی، آناليز عددی، جبر خطی) طراحی شده است و با توجه به کسب مهارت کدنویسی دانشجویان در این زمینهها، انتظار میرود درک بهتری از این موضوعات پیدا کنند. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور، آزمایشگاه کامپیوتر |
آنالیز برداری
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | آنالیز برداری | ||||
نام درس (انگلیسی): | Vector Analysis | ||||
دروس پیشنیاز: | ریاضی عمومی ۱ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | ریاضی عمومی ۲ | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
3 | 0 | 3 | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | 48 | 0 | 48 | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز):سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: درس آنالیز برداری، درسی در راستای تکمیل ریاضیات عمومی ۱ و۲ است. در این درس بر مطالعه خمها و توابع برداری و مفاهیم مربوط به آنها تمرکز میشود. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور
|
آنالیز تابعی مقدماتی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | آنالیز تابعی مقدماتی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Elementary Functional Analysis | ||||
دروس پیشنیاز: | آنالیز ریاضی 2 | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: آنالیز تابعی شاخهای از آنالیز ریاضی است که به مطالعه فضاهای نرمدار و توابع ریاضی و عملکرد عملگرها بر روی آن فضاها و نیز بررسی فضاهای ریاضی مربوط به آنها میپردازد. از جمله موضوعات عمده مورد بحث در این زمینه، میتوان به تبدیلات گوناگون، فضاهای باناخ و فضاهای هیلبرت اشاره کرد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
الگوریتمهای گراف
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | الگوریتمهای گراف | ||||
نام درس (انگلیسی): | Graph Algorithms | ||||
دروس پیشنیاز: | ریاضی گسسته | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: هدف از این درس مطالعه گرافها از نگاه الگوریتمی و محاسباتی است. دانشجویان ابزارها و تکنیکهای لازم برای طراحی الگوریتمهای بهینه و مقایسه پیچیدگی مسائل را فرا خواهند گرفت. مفاهیم پایهای گرافها از قبیل پیمایش، همبندی، درختها، گرافهای مسطح، تطابقها، شار در شبکه و رنگآمیزی پوشش داده خواهد شد. دانش اولیه درباره گرافها برای دانشجویان ضروری نیست اما آشنایی با استدلال ریاضی و نحوه اثبات (بهخصوص استدلالهای ریاضی گسسته) لازم است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
بهینهسازی خطی کاربردی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | بهینهسازی خطی کاربردی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Applied Linear Optimization | ||||
دروس پیشنیاز: | بهینهسازی خطی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: در درس بهینهسازی خطی، به اساسیترین مفاهیم در حوزه بهینهسازی خطی پرداختیم و آنالیز جامعی از الگوریتم سیمپلکس صورت گرفت. در ادامه این روند، به ابعاد دیگری از الگوریتم سیمپلکس نظیر آنالیز پیچیدگی آن خواهیم پرداخت و نحوه استفاده از آن برای مسائل بزرگ مقیاس و کاربردی را بحث خواهیم کرد. سپس، به کاربردهای بسیار مهم از این الگوریتم در مسائلی که در صنعت مدرن امروز بسیار پرکاربرد هستند خواهیم پرداخت، از جمله دسته وسیعی از آنها که در حوزه برنامهریزی عدد صحیح و صفر و یک قرار میگیرند. معرفی و آنالیز الگوریتمهای نقطه درونی نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت که زمینه مناسبی را برای یادگیری الگوریتمها در بهینهسازی غیرخطی ایجاد میکند. نقطه عطف این درس آنجا اتفاق خواهد افتاد که به معرفی مسائل بهینهسازی خطی چندهدفه نیز خواهیم پرداخت که امروزه مورد توجه روز افزون محققین در این حوزه پرکاربرد در صنعت است. همچنین، در طول این دوره، به پیادهسازی الگوریتمهای مطرحشده بهوسیله یک زبان برنامهنویسی در قالب پروژههای متنوع پرداخته خواهد شد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
بهینهسازی غیرخطی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | بهینهسازی غیرخطی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Nonlinear Optimization | ||||
دروس پیشنیاز: | بهینهسازی خطی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری £ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی ¢ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: در بسیاری از حوزههای مهندسی، مدیریتی، اقتصادی و ریاضیات کاربردی مسائل بهینهسازی از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. به دلیل پیچیدگیهای موجود در پدیده مورد مطالعه و ارائه مدلهای ریاضی دقیقتر، اغلب با یک مسئله بهینهسازی غیرخطی مواجه میشویم. تلاش برای درک چنین مسائلی و طراحی و مطالعه الگوریتمهای کارا برای حل آنها از مهمترین مسائل در ریاضیات کاربردی محسوب میشود. هدف اصلی در طول این دوره آشنایی با مفاهیم نظری در حوزه بهینهسازی غیرخطی و استفاده از آنها به منظور توسعه الگوریتمهای کارا برای حل مسائل کاربردی در حوزههای مختلف علوم است. در این راستا، به پیادهسازی الگوریتمهای مطرح شده بهوسیله یک زبان برنامهنویسی در قالب پروژههای متنوع نیز پرداخته خواهد شد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
پروژه
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | پروژه | ||||
نام درس (انگلیسی): | Project | ||||
دروس پیشنیاز: | گذراندن ۷۰ واحد درسی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری £ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی ¢ |
۳ | - | 3 | £ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | - | - | - | ¢ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار ¢ کارگاه £ موارد دیگر: ………….. | |||||
هدف کلی درس: اخذ این درس با تعیین استاد راهنما و همچنین ارائه پیشنهادیه از طرف دانشجو صورت میگیرد و تأیید آموزش دانشکده برای اعلام پایان انجام پروژه ضروری است. پروژه براساس نظر استاد راهنما نظری، عملی یا نظری – عملی خواهد بود. | |||||
مباحث / سرفصلها: مطابق نظر استاد تعیین میشود. | |||||
روش یاددهی: سخنرانی ¡ مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش l تمرین و تکرار ¡ مطالعه موردی l آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی ¡ پروژه عملی l گزارش l آزمونک کلاسی ¡ ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی: | |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: رایانه, تابلو و ویدیو پرژکتور |
تاریخ ریاضی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | تاریخ ریاضی | ||||
نام درس (انگلیسی): | History of Mathematics | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۲ | ۰ | ۲ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۳۲ | ۰ | ۳۲ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: | |||||
هدف درس: اگرچه برخی از مسائل و مباحث ریاضیات نزد ایرانیان، مصریان، بابلیان و دیگر اقوام دوران باستان وجود داشته است اما براساس گزارشها و سوابق موجود، برای نخستین بار فیثاغورس و شاگردانش علم ریاضیات را بهعنوان دانشی با موضوع و روشی مشخص بنیان نهادند. این دانش پس از آن توسط ریاضیدانانی چون اقلیدس، ارشمیدس، آپولونیوس، بطلمیوس، هرون و دیوفانتوس توسعه یافت تا ریاضیات یونانی به شکوفایی دست پیدا کند. ریاضیات پس از آن تا به امروز در دورههای مختلف تاریخی خود، در مسیری پر پیچوخم اما توام با پیشرفت، گسترش و موفقیت حرکت کرده است. در شکلگیری تاریخ ریاضیات و چگونگی پیشرفت آن عواملی چون دیدگاههای فلسفی ریاضیدانان، دیدگاه نسبت به علوم در آن مقطع تاریخی و بهطور خاص نسبت به ریاضیات، و درک و نگرش ریاضیدانان از چیستی ریاضیات نقشی بسیار با اهمیت داشته است. مطالعه تاریخ ریاضیات میتواند نسبت به علم ریاضیات امروز نوعی نگرش و درکی عمیق ایجاد نموده و موجب علاقه دانشجویان به شاخههای مختلف ریاضیات شود. بدون آشنایی با این زمینههای تاریخی و فلسفی، درک و تبیین بسیاری از مسائلی که در مورد ریاضیات امروزی مطرح هستند ناممکن است. بنابراین جدای از اینکه مطالعه تاریخ علم ریاضیات میتواند حاوی نکات جذاب و مهمی از شیوههای مختلف ریاضیدانان در توسعه این دانش باشد، درک و فهم ما را از چرایی وجود بسیاری از مباحث و مسائل ریاضیات مدرن ممکن میسازد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه l بازدید l پژوهش l تمرین و تکرار ¡ مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش l آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
جبر خطی ۲
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | جبر خطی 2 | ||||
نام درس (انگلیسی): | Linear Algebra 2 | ||||
دروس پیشنیاز: | جبر خطی 1 | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: معرفی انواع عملگرها، صورتهای مختلف یک ماتریس، نحوه به دست آوردن آنها، آشنایی با فضاهای ضرب داخلی و فرمهای دوخطی جبر خطی از مهمترین مباحث در ریاضی است. در این مبحث ماتریسها، دستگاه معادلات خطی، فضاهای برداری، تبدیلهای خطی مطالعه میشوند. کاربردهای نظری و عملی بسیار زیاد، جبر خطی را به شاخهای جذاب از ریاضی تبدیل کرده است. کمتر شاخهای از ریاضیات را میتوان یافت که از جبر خطی استفاده نکند. این اهمیت باعث شده درس جبر خطی درس پایهای برای برخی از رشتههای کارشناسی و تحصیلات تکمیلی علوم و مهندسی مطرح باشد. در این درس مفاهیم مطرح شده در جبر خطی ۱ بهطور دقیقتر بررسی میشود. همچنین مفاهیم مهم دیگری از جبر خطی معرفی و بررسی میشود. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
جبر محاسباتی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | جبر محاسباتی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Computational Algebra | ||||
دروس پیشنیاز: | جبر ۱ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: جبر محاسباتی، بررسی و مطالعه ساختارهای جبری مانند گروه، حلقه و میدان با استفاده از الگوریتمها کامپیوتری است. در این درس مفاهیم اولیه جبری شامل گروه، حلقه و میدانها یادآوری می شود. هم چنین، برخی مفاهیم پیشرفته و نوین جبر، به ویژه در هندسه جبری ارائه میشود. هدف اصلی این درس ارائه مفاهیم کاربردی و نوین جبر و هندسه جبری از دید محاسباتی است. در این درس دانشجويان با کاربردهای عملی و محاسباتی جبر در دیگر گرایشهای بین رشته ای شا مانند رمزنگاری، کدگذاری، علوم کامپیوتر و مهندسی آشنایی می شوند. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
حل عددی معادلات دیفرانسیل
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | حل عددی معادلات دیفرانسیل | ||||
نام درس (انگلیسی): | Numerical Solution of Differential Equations | ||||
دروس پیشنیاز: | آنالیز عددی، معادلات دیفرانسیل پارهای | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: حل بسیاری از معادلات دیفرانسیل عادی و معادلات با مشتقات جزئی به کمک روشهای تحلیلی (دقیق) یا امکانپذیر نیست یا خیلی پرزحمت و زمانگیر است. در این درس دانشجو با روشهای عددی برای حل این مسائل آشنا میشود و یاد میگیرد چگونه جوابهای تقریبی این مسائل را به دست آورد و تلاش کند خطاهای محاسباتی را کاهش دهد. همچنین، پیادهسازی الگوریتمهای مطرحشده بهوسیله یک زبان برنامهنویسی مانند متلب در یک محیط عددی و یک نرمافزار ریاضی نمادین مانند متمتیکا یا میپل در قالب پروژههای متنوع الزامی است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
خمهای بیضوی مقدماتی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | خمهای بیضوی مقدماتی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Elementary Elliptic Curves | ||||
دروس پیشنیاز: | جبر 1، نظریه مقدماتی اعداد | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: نظریه خمهای بیضوی شامل مباحث ترکیبی از شاخههای جبر، هندسه، آنالیز و نظریه اعداد است و مطالعه آن دارای تاریخچه طولانی است. در طول چهار دهه گذشته، خمهای بیضوی دارای نقشی مهم و افزایشی در نظریه اعداد و شاخههای مرتبط دیگر، مانند رمزنگاری بودهاند. بهعنوانمثال، در سال 1985 برای اولین بار در رمزنگاری مورد استفاده قرار گرفتند. خمهای بیضوی در کاربردهای امروزه رمزنگاری مورد استفاده هستند؛ زیرا دارای سرعت بالای محاسباتی و پیادهسازی کارآمدی هستند. مسائل و روشهای مربوط به خمهای بیضوی موجب توسعه الگوریتمهای تجزیه و تست اعداد اول در شاخه نظریه اعداد نیز شدهاند. خمهای بیضوی نقش مهمی را در حل مسئله آخر فرما ایفا کردند. هدف اصلی این درس آشنایی دانشجو با خمهای بیضوی از دیدگاه نظریه اعداد، هندسه جبری مقدماتی و رمزنگاری است. در این درس دانشجو علاوهبر یادگیری نظری مفاهیم خمهای بیضوی، با ارتباط آنها با نظریه اعداد صحیح آشنا میگردد. هدف دیگر درس آشنایی با کاربردهای خمهای بیضوی روی میدانهای متناهی مانند کاربردهای نوین در رمزنگاری است. درس خمهای بیضوی در بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا ارائه میگردد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
خمهای جبری
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | خمهای جبری | ||||
نام درس (انگلیسی): | Algebraic Curves | ||||
دروس پیشنیاز: | جبر 1 | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: مطالعه خمهای جبری، دریچهای به یادگیری هندسه جبری است. هندسه جبری مطالعه اشیاء هندسی است که بهصورت جبری بیان شدهاند. هندسه جبری دانش بهروز دنیای ریاضیات است که کاربردهای فراوانی در دیگر شاخههای علوم پایه و دانش مهندسی دارد. هدف اصلی این درس، آشنایی دانشجو با خمهای جبری از دیدگاه هندسه جبری مقدماتی است. در این درس دانشجو علاوهبر یادگیری نظری مفاهیم خمهای جبری، با ارتباط آنها با نظریه اعداد صحیح، حقیقی و مختلط آشنا میگردد. هدف دیگر درس، آشنایی با کاربردهای خمهای جبری مانند کاربردهای نوین در رمزنگاری و کدگذاری است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
روشها و فنون تدریس ریاضی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | روشها و فنون تدریس ریاضی | ||||
نام درس (انگلیسی): | New Methods for Teaching Mathematics | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی ¢ آزمایشگاه ¢ سمینار ¢ کارگاه £ موارد دیگر: | |||||
هدف درس: هدف این درس، آشنایی دانشجویان با مسائل مهم و نوین آموزش ریاضی و همچنین مسائل تدریس ریاضی است. دانشجو در درس دو وظیفه دارد:
درس امتحان کتبی ندارد و مدرس درس فقط با توجه به عملکرد دانشجویان در طول دوره، آنان را ارزشیابی مینماید. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه l بازدید l پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی l آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش l آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
زبان تخصصی ریاضی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | زبان تخصصی ریاضی | ||||
نام درس (انگلیسی): | English for Students of Mathematics | ||||
دروس پیشنیاز: | زبان عمومی علوم پایه | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۲ | ۰ | ۲ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۳۲ | ۰ | ۳۲ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار ¢ کارگاه £ موارد دیگر: | |||||
هدف درس: درس زبان تخصصی سه هدف را بهطور همزمان دنبال میکند. هدف اول، توانا نمودن دانشجو به مطالعه منابع ریاضی به زبان اصلی است. مطالعه چنین منابعی نه تنها نیازمند تسلط نسبی بر زبان انگلیسی برای درک معانی است، بلکه نیازمند تلاش بیشتر برای فهم ریاضی به زبانی غیر از زبان مادری است. هدف دوم، ایجاد توانایی مکتوب کردن افکار ریاضی به زبان انگلیسی است. در اینجا نیز ترکیب دو مهارت مورد نیاز است: اول، توانایی نوشتن به زبان انگلیسی و دوم، رعایت اصول ریاضی نویسی. سومین هدف درس، ایجاد توانایی ارائه به زبان انگلیسی و آشنایی با فضای سخنرانیهای بینالمللی ریاضی، نیز تقویت مهارت شنیداری در درک سخنرانیهای عمومی ریاضی به زبان انگلیسی است. همچنین مبتنی بر نظر مدرس، سرفصلهای درس میتوانند تغییر یابند. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
فلسفهٔ ریاضی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | فلسفه ریاضی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Philosophy of Mathematics | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۲ | ۰ | ۲ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۳۲ | ۰ | ۳۲ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: | |||||
هدف درس: فلسفه ریاضی در قرن بیستم بهعنوان یکی از شاخههای فلسفه علم و در واقع، گونهای از فلسفههای مضاف مطرح شده و در آن به پرسشها و مسائلی در مورد مبانی معرفتشناختی و تبعات فلسفی ریاضی پرداخته میشود. بااینحال باید توجه داشت که دانش ریاضیات از همان ابتدای تأسیس خود با برخی رویکردهای فلسفی همراه بوده است؛ در واقع بسیاری از ریاضیدانان شاخص، فیلسوف نیز بودهاند و در مورد ریاضیات و مسائلی که در مورد آن مطرح میشود، مواضع و دیدگاههای فلسفی داشتهاند. حداقل برخی از این مسائل و رویکردهای فلسفی در مورد آن در طول تاریخ اندیشهورزی و از ابتدای پیدایش علم ریاضیات وجود داشته و ریاضیدانان و فلاسفه در جهت تبیین و پاسخ به آنها تلاش کردهاند؛ بااینحال توجه به فلسفه ریاضیات بهطور خاص در اواخر قرن نوزدهم و درپی چالشهای بهوجودآمده در مبانی ریاضیات، تشدید شده است. بسیاری از ریاضیدانان مطرح در قرنهای نوزدهم و بیستم، فیلسوف ریاضی نیز بودهاند و نقشی بسیار مهم در چگونگی پیشرفت ریاضی داشتهاند. از این میان میتوان به دمورگان، بول، کانتور، فرگه، راسل، هیلبرت، براوئر، تارسکی و گودل اشاره نمود. آشنایی با دیدگاههای فلسفی در مورد ریاضیات، از یک سو به درک بهتر جایگاه و اهمیت ریاضیات در بین سایر علوم منجر میشود و از سوی دیگر، به دانشجویان کمک میکند تا درک بهتری از چیستی ریاضیات پیدا کرده و دلایل نحوه پیشرفت ریاضیات را متوجه شوند. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه l بازدید ¡ پژوهش l تمرین و تکرار ¡ مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
مباحث نوین در ریاضیات
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | مباحث نوین در ریاضیات | ||||
نام درس (انگلیسی): | New Topics in Mathematics | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۲ | ۰ | ۲ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۳۲ | ۰ | ۳۲ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار ¢ کارگاه £ موارد دیگر: | |||||
هدف درس: محتوای این درس بسته به انتخاب استاد درس متغیر است. در این درس استاد، دانشجویان را با مبحثی نوین و خارج از برنامه دانشکده آشنا میکند. | |||||
مباحث / سرفصلها: سرفصل این درس، توسط استاد ارائه کننده تعیین خواهد شد. | |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی: منابع این درس توسط استاد ارائهدهنده تعیین میشود. | |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
مباحث ویژه
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | مباحث ویژه | ||||
نام درس (انگلیسی): | Special Topics | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار ¢ کارگاه £ موارد دیگر: | |||||
هدف درس: محتوای این درس بسته به انتخاب استاد درس متغیر است. در این درس استاد، دانشجویان را با مبحثی تخصصی و خارج از برنامه دانشکده آشنا میکند. | |||||
مباحث / سرفصلها: سرفصل این درس، توسط استاد ارائه کننده تعیین خواهد شد. | |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی: منابع این درس توسط استاد ارائهدهنده تعیین میشود. | |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
مبانی هندسه
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | مبانی هندسه | ||||
نام درس (انگلیسی): | Fundamentals of Geometry | ||||
دروس پیشنیاز: | مبانی ریاضی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: از دیر باز هندسه از یک طرف الهام بخش ریاضیدانان بوده و از طرف دیگر ابزاری مناسب در ترویج ریاضی بهشمار میرفته است. برای دانشجوی علوم و بهویژه دانشجوی ریاضی، ضروری است که بهطور نظاممند با مبانی هندسه آشنا شود و وجه تمایز هندسههای مختلف را بشناسد. این امر به درك دانشجو برای گذر از هندسه مقدماتی به مفاهیم پیشترفته هندسی کمک میکند. این درس برای کلیه دانشجویان علوم پایه بهویژه دانشجویان فیزیک و ریاضی قابل استفاده است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
مدلسازی ریاضی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | مدلسازی ریاضی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Mathematical Modeling | ||||
دروس پیشنیاز: | آزمایشگاه ریاضی، معادلات دیفرانسیل پارهای | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری £ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی ¢ |
۳ | ۱ | ۳ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۴۸ | ۳۲ | ۸۰ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه ¢ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: در قرنهای گذشته و اخیر، مدلسازی ریاضی بهطور تقریبی مورد استفاده تمام دانشمندان و مهندسان بوده است؛ بهطوریکه اهمیت آن برای یادگیری و تفحص در طول چند دهه اخیر مورد تأکید قرار گرفته است. با مدلسازی میتوان پدیدههای واقعی را به زیان ریاضی نوشت تا درک و حل آنان سادهتر گردد. هدف این درس آشنایی دانشجویان با مدلهای ساختهشده و درک آنان است تا دانشجو بتواند برای مدلسازی موضوعهای دیگر از تجربه بهدستآمده استفاده کند. همچنین، پیادهسازی مدلهای ساختهشده بهوسیله یک نرمافزار ریاضی (مانند متلب، متمتیکا یا میپل) و حل عددی این مدلها در قالب پروژههای متنوع الزامی است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
مهارتهای حل مسأله
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | مهارتهای حل مسئله | ||||
نام درس (انگلیسی): | Problem Solving Skills | ||||
دروس پیشنیاز: | - | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: این درس برای تقویت دانشجویان رشته ریاضی جهت شرکت در مسابقات و المپیادهای کشوری و جهانی ایجاد شده است. در این درس بر روی نحوه حل انواع مسائل از مباحث گفتهشده در سرفصل تمرکز خواهد شد و انتظار میرود قوه تحلیل و حل مسئله دانشجو قوی شود. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور | |||||
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | نظریه اندازه و کاربردها | ||||
نام درس (انگلیسی): | Measure Theory and Applications | ||||
دروس پیشنیاز: | آنالیز ریاضی 2 | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: درس نظریه اندازه و کاربردها، سرآغازی برای ورود به حوزه آنالیز حقیقی و همچنین نشاندهنده ارتباط موجود بین آنالیز حقیقی و نظریه احتمال است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
نظریهٔ اندازه و کاربردها
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | نظریه اندازه و کاربردها | ||||
نام درس (انگلیسی): | Measure Theory and Applications | ||||
دروس پیشنیاز: | آنالیز ریاضی 2 | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: درس نظریه اندازه و کاربردها، سرآغازی برای ورود به حوزه آنالیز حقیقی و همچنین نشاندهنده ارتباط موجود بین آنالیز حقیقی و نظریه احتمال است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
نظریهٔ بازیها
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | نظریه بازیها | ||||
نام درس (انگلیسی): | Game Theory | ||||
دروس پیشنیاز: | ریاضی عمومی ۲ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: نظریه بازیها تلاشی برای مطالعه همکاریها و مناقشهها در سیستمهای چندعاملی با مدلسازی آنها بصورت یک بازی است. اهمیت این نظریه در کاربردهای متنوع آن در گستره وسیعی از علوم از اقتصاد و تجارت گرفته تا علوم زیستی، علوم اجتماعی و علوم کامپیوتر است. مهمترین مفهوم در این نظریه مفهومی، موازنه نش است که توسط ریاضیدان شهیر و برنده نوبل اقتصاد، جان نش تعریف شده است و بهعنوان یک نتیجه بهینه بازی تلقی میشود که بازیکنان میتوانند روی آن توافق کنند و انگیزهای برای تخطی از این توافق وجود ندارد. هدف این درس آشنایی با مبانی پایهای نظریه بازیها و مفهوم موازنه نش و استفاده از آن در مدلسازی مسائل کاربردی است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
نظریهٔ کاربردی اعداد و میدان
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | نظریه کاربردی اعداد و میدان | ||||
نام درس (انگلیسی): | Applied Number Theory and Field Theory | ||||
دروس پیشنیاز: | نظریه مقدماتی اعداد | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: نظریه اعداد و نظریه میدانهای متناهی دارای کاربردهای زیادی در شاخه های متفاوت مانند رمزنگاری، کدگذاری، علوم کامپیوتر و مهندسی است. در این درس مفاهیم اولیه نظریه اعداد و نظریه میدانها یادآوری می شود. هم چنین، برخی مفاهیم پیشرفته و نوین در نظریه اعداد و میدان های متناهی ارائه میشود. هدف اصلی این درس ارائه مفاهیم کاربردی و نوین نظریه اعداد و میدان درفناوری ارتباطات، علوم و مهندسی کامپیوتر است. در این درس دانشجویان با کاربردهای عملی نظریه اعداد و میدان در گرایشهای بین رشته ای و صنعتی آشنایی می شوند. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
نظریهٔ مجموعهها
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | نظریه مجموعهها | ||||
نام درس (انگلیسی): | Set Theory | ||||
دروس پیشنیاز: | مبانی ریاضی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: ریاضیات اصول موضوعهای بر پایه نظریه مجموعهها بیان شده است؛ از این رو آشنایی با نظریه مجموعهها اجتنابناپذیر است. نظریه مجموعهها، مکملی برای درس مبانی ریاضی است و در آن به پرسشهای بنیادینی مانند وجود مجموعهها، سازگاری نظریه مجموعهها و استقلال برخی قضایای ریاضی از اصول نظریه مجموعهها پرداخته میشود. در این درس مجموعههای اعداد بازشناسانده میشوند و كاردینالها و اردینالهای نامتناهی مختلف مورد مطالعه قرار میگیرند. همچنین با استفاده از تكنیك فرسینگ، به ساختن مدلهایی از ریاضیات پرداخته میشود كه در آنها پدیدههایی مانند فرضیه پیوستار برقرار باشند. آشنائی با نظریه مجموعهها، بهویژه، موجب گسترده شدن افق دید دانشجو نسبت به مسائل بنیادین و فلسفی ریاضی میشود. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
نظریهٔ محاسبه
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | نظریه محاسبه | ||||
نام درس (انگلیسی): | Theory of Computation | ||||
دروس پیشنیاز: | مبانی ریاضی | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: هدف از این درس آشنایی و ارائه تعریف دقیقی از مفاهیمی مانند مسئله، راهحل، مدل محاسباتی، الگوریتم و پیچیدگی است. معرفی اوتاما بهعنوان مدل محاسباتی با حافظه ثابت و انواع آن و تعریف زبانهای منظم و معادل بودن تعریفها، بررسی خواهد شد. همچنین مفهوم گرامر و آشنایی با مدل محاسباتی ماشین تورینگ و انواع آن و توابع محاسبهپذیر از اهداف دیگر درس است. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی l گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی l و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
نظریهٔ مقدماتی جبری اعداد
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | نظریه مقدماتی جبری اعداد | ||||
نام درس (انگلیسی): | Elementary Algebraic Theory of Numbers | ||||
دروس پیشنیاز: | جبر ۱، نظریه مقدماتی اعداد | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: آشنایی با تاریخچه و مسائل مهم نظریه اعداد مانند مثالهایی از معادلات دیوفانتی، آشنایی با رویکرد جبری در حل مسائل نظریه اعداد، فهم بهتر کاربردها و نحوهی پیدایش مفاهیم جبر مجرد. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |
هندسه هذلولوی
مقطع و نام رشتهگرایش: | کارشناسی ریاضیات و کاربردها | ||||
نام درس (فارسی): | هندسه هذلولوی | ||||
نام درس (انگلیسی): | Hyperbolic Geometry | ||||
دروس پیشنیاز: | آنالیز ریاضی ۲ | نوع واحد | |||
دروس همنیاز: | - | £پایه | نظری ¢ | ||
تعداد واحد: | نظری | عملی | جمع | £ اصلی و تخصصی | نظری - عملی £ |
۴ | ۰ | ۴ | ¢ اختیاری | عملی / آزمایشگاهی £ | |
تعداد ساعت: | ۶۴ | ۰ | ۶۴ | £ پروژه / پایاننامه / رساله | کارگاهی / عملیات میدانی £ |
£ مهارتی-اشتغال پذیری | کارورزی / کارآموزی £ | ||||
آموزش تکمیلی عملی (در صورت نیاز): سفر علمی £ آزمایشگاه £ سمینار £ کارگاه £ موارد دیگر: ۱۶ ساعت حل تمرین | |||||
هدف درس: آشنایی با مدلهای مختلف هندسه هذلولوی و کاربردهای آن در هندسه ابعاد پایین، ایجاد آمادگی برای نظریهها و مفاهیم هندسی فراتر از فضای استاندارد اقلیدسی. | |||||
مباحث / سرفصلها:
| |||||
روش یاددهی: سخنرانی l مباحثه ¡ بازدید ¡ پژوهش ¡ تمرین و تکرار l مطالعه موردی ¡ آزمایش و ساخت ¡ و ... | |||||
روش ارزشیابی: امتحان کتبی l پروژه عملی ¡ گزارش ¡ آزمونک کلاسی l ارائه کلاسی ¡ و ... | |||||
منابع درسی:
| |||||
ملزومات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز: تابلو و ویدیو پرژکتور |